Wheelwright  -  Vlieger lanceerinrichting


                                                                                                                                              Patenten: CA 422.725 - 1944   

US 2.386.762 - 1945

GB 327.369 - 1929 (Schermuly, lijnwerp raket)

 

Fig. 1

 

 

Een pakketje via de post

Als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat ik schrok. Het pakket had afgelopen dagen in de hoek van de kamer gestaan, ik was niet thuis. Ik had het gekocht via een veilingsite op internet, maar wist niet wat er in zou zitten. Ik wist waarvan het onderdelen zou moeten bevatten, maar dit…

 

In een reflex kijk ik op de thermometer die aan de muur hangt. Niet dat het zin heeft, het is 28 graden. Sinds 1901 de op vijf na heetste zomer. In mijn hand houd ik een raket. Een geladen raket, een metalen buis met kruit uit 1942. Oorlogstuig. In de ooit knalgele, maar nu verkleurde koffer zitten er nog twee. Achteraf blijkt één systeem gebruikt te zijn, waarschijnlijk heeft iemand het een keer geprobeerd. Wat zou ik graag diegene willen spreken en vragen hoe het gegaan en afgelopen is. Ik pak de koffer verder uit, voorzichtig en ontdek drie vliegers, nog twee raketten, slaghoedjes (Winchester 24) en een zwaar lanceerpistool.

 

Niet te geloven dat dit alles via de post, met het vliegtuig en de bezorger met zijn busje, ik ken hem inmiddels persoonlijk - ‘pap, die man is er weer met een vlieger voor je!’ -  uit de VS naar Nederland is gekomen. Gewoon de douane door, niets aan de hand. Gelukkig maar dat er even niet is opgelet bij de controles.

 

 

Een vlieger lanceerinrichting

De gepatenteerde Wheelwright lanceerbare vlieger, een soort Conyne-achtige uitklapbare vlieger in combinatie met een lijnwerppistool van Schermuly die eveneens patenten op zijn naam heeft staan,  vormt de basis van dit vlieger lanceersysteem voor in nood verkerende en op een rubberen vlotje ronddrijvende gealieerde piloten. Het systeem is bedoeld om net als bij de bekende Gibson girls, die kleine gele elegante inklapbare doosvliegertjes, een antenne de lucht in te sturen voor het verzenden van noodsignalen.

 

Waarom de vliegers gelanceerd moesten worden, met alle bijkomende risico’s en niet gewoon van het vlot opgelaten worden op de winderige zeeën, zoals de Gibson Girls, is mij nu nog een raadsel. Wellicht moeten we dit alles gewoon maar eens gaan proberen. De koffer die de piloot in zijn vlotje mee moet nemen is behoorlijk zwaar, maar bevat wel drie komplete systemen. De Gisbson girl set is behoorlijk kleiner en lichter en bestaat uit één vlieger.

 

Fig. 2

 

 

Werken met historisch materiaal

Het uitpakken van een pakket, een ingepakte vlieger die soms bijna 100 jaar nadat hij het vliegerfabriekje heeft verlaten, strak opgerold in zijn inmiddels kwetsbaar geworden verpakking heeft gezeten is soms super spannend. Maar het vergt zeker ook verantwoordelijkheid. Vaak is het materiaal verouderd en poreus geworden. Meestal is het zeer moeilijk om het geheel na onderzoek weer in verpakte staat te krijgen. Door roekeloos uitpakken mag er geen informatie verloren gaan. In dit geval zou de informatie die verloren kan gaan bestaan uit hoe de zichzelf in de lucht uitklappende vlieger is opgevouwen.

 

 

 

Fig.'s  3, 4 en 5

 

 

Het is zeker dat we hier te maken hebben met één gebruikte (de vlieger is provisorisch opgerolt en de raket is leeg, door de hitte verkleurd en er zit nog zand en gras aan zijn neus van de landing op de grond) en twee ongebruikte vliegers, deze keer bijna 70 jaar oud. Toch wordt bij het uitpakken van de gebruikte vlieger de nodige voorzichtigheid in acht genomen. De twee ongebruikte zitten, ook nu nog, origineel verpakt - af fabriek - en lanceerklaar in hun hoesjes. We gaan eerst de gebruikte vlieger bekijken en zijn werking bestuderen. Later als er tijd en hulp beschikbaar is zullen we voorzichtig een ongebruikte openen (1e fase) en alle stappen daarvan vastleggen op video en foto, zodat daarna het geheel weer gebruiksklaar gemaakt kan worden en mischien zelfs geprobeerd en op zijn werking getest kan worden (2e fase). Het testen van de raketten lijkt mij vooralsnog een fase te ver. Mogelijk dat echt afschieten eens zou kunnen met een modern lijnwerptoestel (fase 3).

 

 

De vlieger

De vlieger is een bekende voor me,  goede vriend Ulli Draheim, heeft er een in zijn bezit. Een grotere dan de vlieger die hier nu uitgeklapt voor mij ligt. Ulli is een expert op het gebied van reddingsvlieger, hij heeft een gigantische verzameling Gibson girls met alle mogelijke toebehoren. De vlieger van Ulli is de enige andere Wheelwright die ik tot nu toe gezien heb. De lezer begrijpt dat ik bijzonder graag in contact kom met mensen die meer van dit systeem weten of er zelfs mee gewerkt hebben!

 

De grotere vlieger van Ulli heeft een volledig aluminium frame, de vlieger die nu voor mij ligt heeft echter ook een enkele houten lat in zijn frame en het schuivende uitklapmechanisme werkt een beetje anders. Waarom is het systeem veranderd, waarom twee versies, waarom… vragen schieten door mij heen! Als blijkt dat de vlieger nog intakt is, maken we een filmpje hoe de vlieger uitklapt. Een lekker simpel filmje, maar het verduidelijkt de werking. Het is te zien op het firstkites.nl YouTube kanaal, zie link onderaan dit artikel. Maar wat mooi, de vlieger is na al die jaren, één gelukte of mislukte lancering wie zal het zeggen, nog intakt! En wellicht is de vlieger gebruikt als vlieger voor de lol.

 

Fig. 6

 

 

De vlieger is nog stevig én er zijn er nog twee ingepakt. Hij kan dus, heel voorzichtig, geprobeerd worden. Bij een zwakke tot matige wind gaat de Wheelwright moeizaam omhoog. De vlieger heeft geen afstelmogelijkheden voor verschillende windsterkten zoals de Gibson girls wel hebben. Maar hij doet het, hoewel met een lichte neiging naar rechts. Later met iets meer wind nog maar eens proberen. Uniek is het beeld in de lucht van de pennen die aan het voorste stuk lijn zitten. Deze pennen ontsluiten het hoesje zodat de vlieger kan uitklappen als hij omhooggetrokken door de raket, zijn hoogste punt bereikt heeft. Een bijzonder ding, deze vlieger. Jammer dat er zo weinig bekend is over het gebruikt van deze en andere reddingsvliegers in de praktijk. Ook dat vraagt om meer experiment, action research, in de woorden van een andere goede vriend. Al met al, het mooiste wat er is.

 

 

Het afvuur mechanisme

Eigenlijk niet meer dan een standaard lijnwerp pistool met raket. Ook deze wordt voorzichtig uit de koffer gehaald en direkt, zonder schoonmaken gefotografeerd. Wat een apparaat en weer denk ik aan de douane, het vliegtuig en de trouwe pakketbezorger...

 

Fig. 7

 

 

Fig. 8

 

 

          

Fig. 9 (Ulli Draheim met een van zijn Wheelwrights) en 10

 

 

Zutphen, 5 augustus 2010

Jan Westerink

Eerder gepubliceerd in ""NCB", nr.153, juli - september 2010  

 

Patenttekening: Deels overgenomen van www.espacenet.nl

 

Aanvulling (01-10-2010):

De vlieger van Ulli, figuur 9, is ook van Wheelwright, maar is een andere uitvoering met een ander bijbehorend patent: GB 569.841 uit 1945.

 

 

previous page /

 

 Copyright   ©   by Jan Westerink - Last update: 01-10-2010