Projects in Progress

 

Wat is er gaande...

                     Weblog Jan Westerink                                                                           

 

 

 

 

Donderdag, 4 mei 2010

Goed, het kost een hoop tijd, maar het is echt waar: de Kusnetsov kan echt volledig gericht en vlak getrokken worden door het spannen van de spandraden. En als het dan uiteindelijk gedaan is, iets om echt trots op te zijn, een strakke en vlakke Kusnetsov.

 

Kusnetsov met de spandraden goed zichtbaar

(Fig. 125)

 

 

Leuk detail is het elastiek in de toom. Bij een windstoot rekt het elastiek en komt de vlieger vlak te liggen. Bij een wat vlagerige wind is het goed te voelen aan de vliegerlijn dat het elastiek aan het werk is.

 

Kusnetsov met elestiek in de toom

(Fig. 124)

 

 

Wellicht moet ik de toom met het elastiek iets beter afstellen, want af en toe heeft de vlieger de neiging een duik in te zetten. Gelukkig ben je dan, als je een goede 260 meter lijn hebt afgerold zodat het geheel de tijd en vooral de ruimte kan krijgen zich weer te herstellen. Maar goed voor je hart is het niet...

 

Aan het eind van de lijn...

(Fig. 123)

 

 

Zaterdag, 24 mei 2010

Mooi weer, goede vrienden, prima plek voor de 10e Historical Kite Workshop in Stade, Duitsland. Mooie dingen om te bespreken en te ontdekken, bijvoorbeeld de radio antenne vlieger van Wheelwright (US2386762 and CA422725), meegebracht door Ulli Draheim.

 

Wheelwright kite research   Kite research foto

(Fig. 121 and 122)

 

 

Zondag, 25 mei 2010

Ik mocht iets vertellen aan de zaal vol enthousiaste deelnemers van de HKWS in Stade. Natuurlijk heb ik Barbara Sellers net uitgekomen boek "A Moment in Time" laten zien vol met interessante details uit Mathew Sellers technische dagboek. Zeer de moeite waard. (Zie Bird Kite.)

 

Het nieuwe book van Barbara Sellers: "A Moment in Time"

(Fig. 120)

 

 

Kite Research tot op het bot... Nooit meer irritatie als je eigen werk niet zo goed wordt als je zou willen. Zie het werk van professionals: de Wheelwright productie vlieger.

 

Kite research tot op het bot...

(Fig. 119)

 

 

Woensdag, 14 april 2010

Soms ben je jaren bezig met een vlieger, zonder succes. Het model van papier, van 24 maart 2009, geïnspireerd op de gepatenteerde vlieger van Holland uit 1938, is er zo een. De  maanden geleden gemaakte grotere versie vloog van geen meter. Het frame van te dunne ronde stokken verboog zo door de wind dat de hele vlieger vervormde en er niets mee te beginnen was.

 

Moeilijk vlieger ontwerp dat maar niet wil lukken

(Fig. 118)

 

 

Het frame werd daarna gedubbeld met dikker bamboe, maar weer zonder succes. Nu hangt de vlieger mooi te zijn aan het plafond en moet ik hem voorlopig eerst daar maar even laten.

 

Vlieger met gedubbeld frame

(Fig. 117)

 

 

Intussen was er ook nog een andere versie van het frame gemaakt en die slingerde ergens rond, totdat het werd voorzien van papier, maar totaal anders dan oorspronkelijk de bedoeling was. Deze vlieger lijkt in geen enkel opzicht meer op het oorspronkelijke idee. Vandaag namen we hem mee naar ons vliegerveldje.

 

Testvlucht zonder succes

(Fig. 116)

 

 

Maar, ook deze uitvoering vloog (mischien moet ik zeggen: uiteraard) van geen meter.

 

Duikende vlieger

(Fig. 115)

 

 

Dus, toch maar het frame op de bedoelde en geplande manier van papier voorzien en dan nog maar eens gaan proberen.

 

 

3 maart 2010

Het is dan wel even geleden dat het ding af kwam, maar nu is het dan zover: we gaan hem proberen.

 

Voigtlander in volle vlucht

(Fig. 114)

 

 

Maar dan gaat het ook gelijk helemaal goed. Zeker vergeleken met de inmiddels lang geleden laatste keer vliegeren op 23 september. Hij schiet makkelijk omhoog en hij blijft daar ook zonder problemen.

 

De Voigtländer is een bijzondere vlieger. Ook al ziet hij er rommelig uit hij vliegt fantastich.

 

De Voigtlander laat zijn aerodynamische vorm zien

(Fig. 113)

 

 

4 februari 2010

Het valt niet mee om de stof aan het frame van de Kusnetzow te bevestigen. En al is het frame verstevigd met gespannen ijzerdraad, het trekt toch behoorlijk krom als de stof aan het frame genaaid wordt.

 

Opspannen van de stog op het frame van de Kuznetsov vlieger

(Fig. 112)

 

 

30 januari 2010

Een paar jaar geleden na het maken van mijn honderste vlieger stopte ik met tellen. Ik hou van vliegeren, maar vliegers bouwen is pas echt leuk! Dus voordat de Voigländer af was was ik ook alweer aan een Russische, de Kusnetzow begonnen. Hiervoor gebruikte ik de mooi gemaakte onderdelen van een bouwpakket van de HKWS 2008 (Historical Kite Workshop) in Friedrichshaven.

 

De  beugeltjes uit het bouwpakket van de HKWS te Friedrichshaven

(Fig. 111)

 

 

Het is prettig werken met de altijd goed verzorgde HKWS bouwpakketen.

 

De hoekbevestiging van het frame van de Kuznetsow vlieger

(Fig. 110)

 

 

25 januar 2010

En dan is er weer een vlieger klaar. Nu nog wachten op goed weer en tijd voor de eerste proefvlucht. Een paar onderdelen zijn mooier uitgevallen dan bij het origineel. Dat is eigenlijk niet de bedoeling…

 

Detail Voigtlander bevestiging van de spreider

(Fig. 109)

 

 

Zaterdag, 3 januari 2010

Aan de hand van een bouwtekening op internet, een paar boeken met achtergrond informatie en wat foto’s van vrienden is het afgelopen maand gelukt om de Voigtländer vlieger op papier te krijgen.

 

Voigtlander - papieren mal

(Fig. 108)

 

 

Vooral het Duitse boek: “Lustige Windvögel” en enkele bouwtekeningen van Horstenke geven veel extra informatie die je niet zo een-twee-drie uit de foto’s kan halen, zoals over de buiging van de dubbele staander.

 

Bouwtekening vlieger     

(Fig. 106 en Fig. 107)

 

Eerst maakte ik het frame en aan de hand daarvan pas de mal voor de stof. Katoen, uiteraard.

 

Scharnierend kruisstuk Voigtländer vlieger

(Fig. 105)

 

 

Toen het doek klaar was is er eerst, op afvalstukjes natuurlijk, geëxperimenteerd met de blauwe verf voor de belettering. Het beletteren van je vlieger die net klaar is, is absoluut geen ontspannend werkje: Niets mag er mis gaan, geen vlekje of uitschieter kun je je veroorloven.

 

Verf op stof test

(Fig. 104)

 

 

Belettering Voigtländer vlieger

(Fig. 103)

 

 

Zondag, 27 december 2009

De katapult (Hochstart Vorrichtung / hoogstart), ontworpen door Oesterle voor het lanceren  van zweefvliegtuigen is klaar voor een eerste test. Nu nog een paar zweefvliegtuigen bouwen die achter de horizon mogen verdwijnen. Ik denk trouwens niet dat ik dit apparaat onder Oesterle's driedekker ga proberen...

 

Katapult voor een hoogstart van zweefvliegtuigen Hochstart Vorrichtung / high start

(Fig. 102)

 

 

Woensdag, 23 september 2009

Een bijzonder moment, de Oesterle vlieger eindelijk in de lucht, met brandende lont, klaar om een foto te maken met het Voigtländer fototoestel uit de jaren dertig!

 

Airplane Kite, Triplane, Driedekker vliegtuigvlieger

(Fig. 101)

 

 

En dan gebeurd het, zo kort na de geweldige start: de Oesterle driedekker stort in een vervelende windvlaag neer.

 

Kite crash      Kite crash

(Fig. 99 en 100)

 

 

Zaterdag, 19 september 2009

De Oesterle (zonder vleugels) boven op de Volvo op weg naar een atelier van vrienden vlak bij een geschikt vliegerveld. Daar kan hij wachten op de perfecte omstandigheden voor een eerste proefvlucht. Nu het weerbericht in de gaten blijven houden. (Fig. 97)

 

 Kite transport, vlieger transport, Volvo 240, station           Weather forecast on TV

   (Fig. 98 and 97)

 

 

Zondag, 6 september 2009

Vandaag, zondag 6 september, is het zover. Een speciaal moment, na elf maanden werk, is de driedekker van Oesterle klaar.

 

Wat nu... een klein project tussendoor, of toch maar weer iets groters?

 

Triplane kite - Fesselflugzeug - Dreidecker - Oesterle

(Fig. 96)

 

 

Zaterdag, 29 augustus 2009

Het schiet op, de vlieger van Oesterle is nu bijna klaar. Het is prettig om na maanden werk aan andere projecten, deze driedekker weer ter hand te nemen. De finishing touch, de laatste dingetjes. Het is relaxed werk. Iets wat de eerste proefvlucht wel niet zal zijn, vrees ik.

 

High school kite building :-)

(Fig. 95)

 

 

Zondag, 17 augustus 2009

Ook het kleinste spijkertje is belangrijk om het project te laten slagen.

  

KAP simple shutter release in the old fashioned way

(Fig. 943)

 

De wasknijper die de sluiter zal bedienen, als een lont een draadje heeft doorgebrand. (Als alles goed gaat.)

 

KAP simple shutter release

(Fig. 93)

 

 

KAP shutter release

(Fig. 92)

 

 

Donderdag, 9 juli 2009

Op de filmset. Heet en heel erg lang wachten. Maar uiteindelijk komt alles op zijn pootjes terecht en lukt wat we willen doen! 

 

Shooting the Po Documentary

(Fig. 91)

 

 

Woensdag, 8 july 2009

Op het strand bij Ferara in Italië is het eindelijk zover. Alles en iedereen is bij elkaar: de ronde vlieger van Alessandro Andreini en Andrea Casalboni en de boodschapper die de zaden zal verspreiden. Het is een spannend moment voor iedereen, vier architecten en drie vliegeraars.

 

Andreini en zijn schitterende vlieger met houten frame en ook houten verbinders tussen de ronde stokken. (Fig. 90)

 

Beautiful Cassagne Kite build by Alessandro Andreini

(Fig. 90)

 

 

"Kite Messenger" "Cerf-Volant Postillon" "Drachen Lauf Katze" "Drachen Fähre" "Vlieger Boodschapper"

 

Video van de test met de boodschapper die zaad verspreid ophet strand van Ferrara:

 

Video 12,2 MB,  Zal even duren dus...

Of op YouTube  

 

 

Donderdag, 14 mei 2009

Links en rechts van de pendel twee zijpanelen gemaakt. Hoewel dit het vlieger-effect van de boodschapper zal verminderen (fig. 89), denk ik wel dat de vergroting van het oppervlak het makkelijker zal maken om een gewicht aan zaden naar boven te krijgen. De zijpanelen zijn demontabel.  

 

Kite messenger with detachable sides

(Fig. 89)

 

 

"Kite Messenger" "Cerf-Volant 
            
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
            Postillon"         
         "Drachen 
         Lauf 
         Katze" 
         "Drachen 
         Fähre" 
         "Vlieger 
         Boodschapper" De boodschapper klaar voor gebruik. Een zak met zaden als bagage.

(Fig. 88)

 

 

Maandag, 25 mei 2009

De zaden voor de documentaire over de renaturalisatie van de Italiaanse Po worden door een boodschapper / pendel omhoog gebracht naar een ronde vlieger. Deze ronde vlieger zal worden gebouwd door de internationaal bekende Italiaans vliegerbouwers Alessandro Andreini en Andrea Casalboni.

 

"Kite Messenger" "Cerf-Volant Postillon" "Drachen Lauf Katze" "Drachen 
            
 
 
 
    
 
            
       
       
 
       
 
       
 
       
 
       Fähre" 
       "Vlieger 
       Boodschapper"

(Fig. 87)

 

 

Het probleem van een boodschapper die langs de vliegerlijn omhoog geblazen wordt is dat hij behalve zijn bagage ook zijn eigen gewicht naar boven moet tillen. Daar komt bij dat de ronde Cassagne vlieger niet de meest geschikte vlieger is om een vracht de lucht in te tillen. Het is daarom goed om een boodschapper te kiezen die ook nog lift-capaciteit heeft, zoals een Eddy of Woglom vliegervormige boodschapper (Fig. 86). Op de foto een fles met water aan de boodschapper (Fig. 86) om zijn ‘til-vermogen’, de lift te testen.

 

"Kite Messenger" "Cerf-Volant Postillon" "Drachen Lauf 
            
 
      
 
            
 
 
     
 
 
      
       
 
 
      
       
 
 
      Katze"       
 "Drachen 
      Fähre"       
 "Vlieger Boodschapper"

(Fig. 86)

 

 

Einde Nederlandse vertaling.


More in English...

 

 

 

Construction of the Eddy/Woglom shaped messenger. The upper part of the stick is made in two parts to let the kite line through.

 

Eddy or Woglom kite messenger

(Fig. 85)

 

 

"Kite Messenger" 
            
 
 
 
 
 
 
 
            
 
 
 
 
    
 "Cerf-Volant 
    Postillon"     
 "Drachen 
    Lauf     
 Katze" 
    "Drachen     
 Fähre" 
    "Vlieger     Boodschapper"

 

A video of one of the kite messenger tests:

 

Video 1,93 MB  Take your time to download...

Or on YouTube  

 

 

Saturday, 28 March 2009

The full scale one didn't fly, because of the weakness of the very thin frame. I tried to make a very light kite, but evething turned out to light and fragile. But the little model was beatifull.

 

Paper Kite

(Fig. 84)

 

 

Tuesday, 24 March 2009

Made a model of a new paper kite inspired on the Holland 1938 kite.

 

Paper Kite Model

(Fig. 83)

 

 

Sunday, 22 March 2009

Some months ago a mail from Venice - Italy arrived:

 


"We are thinking about a no profit Po river re-naturalization project and we have to prepare a little movie to express the suggestion of the idea.

 

We would like to use a big kite to spread some endangered species seeds on the territory; a boat along the river should carry the kite.

 

Would you be interested in helping us to realize this artistic action and to solve the technical problems of the project?

 

Giulia and  Chiara"


 

It was the beginning of a new friendship with four architects from Italy, Barcelona and Servia! I can look back to many exiting adventures with this little group. Thank you, Giulia, Chiara, Masa and Vuk.

 

Today we started with the first tests of spreading seeds by a kite. We used the Holland 1938 kite (Fig. 82) for the first attempts and tried several spreading bags and release systems under the kite.

 

Spreading seeds by a kite

(Fig. 82)

 

 

 

We made also some video's to show the results spreading seeds by a kite, one of them:

 

Video 3,91 MB  Take your time to download...

Or on YouTube  

 

(In the very beginning of this video you can see the particular effect of the patented Holland kite steering mechanism!)

 

 

We used sawdust (Fig. 81) for experimenting in because of the low costs and it was harmless for the nature at the flying field.

 

Sawdust for experimenting

(Fig. 81)

 

 

Saturday 18, April 2009

More beautiful historical kite details appeared in Bad Hersfeld during the International Historical Kite Workshop (Fig. 97 and 80): the cerf-volant Oiseau owned and kindly made available for documentation by Axel Goldbach.

 

Cerf-Volant ancien Oiseau

(Fig. 80)

 

 

The French kite builders did there job very well on this patented kite!

 

Cerf-Volant ancien Oiseau

(Fig. 79)

 

 

Friday 17, April 2009

In Bad Hersfeld during the International Historical Kite Workshop Frits Sauvé and I were in the occasion to examine a very old and patented German kite (Fig. 78). Owned and kindly made available for documentation by Uli Draheim.

 

Kite Research Adler Drachen Patent 2813 - 1

(Fig. 78)

 

 

Lovely 100 year old kite making details (Fig. 77), made by professional German kite makers. This is the kite research I like the most!

 

Kite Research Adler Drachen Patent 2813 - 1

(Fig. 77)

 

 

Monday 23, February 2009

Oestele's Dreidekker is almost ready. Just hanging at the ceiling waiting for the finishing touch and his first test flight. But it has to wait, some other projects have to be finished first.

 

Kite on the ceiling

(Fig. 76)

 

 

Saturday 17, January 2009

With some good advise from some good friends, today the solution for all my problems (as it seems to be already) arrived by mail.

 

Spannlack für Gleitflugzeuge

(Fig. 75)

 

 

The only trouble now is to find some time to open the cans and give it a try. In the meanwhile Oesterle's body-frame takes a lot of room.

 

Oesterle's Dreidecker Fesselflugzeug

(Fig. 74)

 

 

Wednesday 31, December 2008

The last day of the year and I am sure: the real old fashioned shellac is not the real thing. The fabric of the little wing, below on Figure 73 has been detached and tied again and is very tight again. The others should have to be done also. But there is no more room to stretch the fabric in the frame (See as reverence Figure 70.) So I have to look for a better solution then shellac.

 

To slack wings

 (Fig. 73)

 

 

Friday 26, December 2008

Finishing the cloth with real old fashioned shellac (Fig. 71) seams to be more and more going the wrong way! Although having fun doing it, because it feels like real craftsman work (Fig. 72), it slowly occurs to me that it is not working. Instead of getting very tight cloth on the wings, it is getting very slack.

 

Real old fashioned shellac   Finishing the wings with shellac

(Fig. 71)                                                                                       (Fig. 72)

 

 

Monday, 22 December 2008

Still going on fastening fabric. This time to the frame parts. Although everything is written down in the manual: Wie baue ich mir selbst? Fesselflugzeug ~ Dreidecker from Valentin Oesterle, sometimes surprises occur. In contrast with the genius frame construction, fastening the fabric through the papered frame parts seems a bit amateurish. See Figure 70.

 

Leitwerk Oesterle Detail

(Fig. 70)

 

 

Sunday, 7 December 2008

Finished tying the fabric in the last Oesterle Dreidecker wing. Short lengths of thread have to be used (Figure 69), as the manual said. So that in case of breaking one piece thread during flight the fabric will stay in place and not will be blown away.

 

Das Festnähen 
            
 
 der Bespannung an  der  
            Tragflächen

(Fig. 69)

 

 

Sunday, 30 November 2008

Last 8 months, hours and hours have been spend on research, collecting and photographing patented and commercially manufactured kites. All about getting a unique list of kites on the web with well- or less known kites over the years. Kites which have been patented, manufactured in huge amounts and sold to customers. Who loved them or hated them for their flight qualities. Maybe you might recognize one off your first kites.

The first part of the project is almost finished, please take a look at the concept version of www.firstkites.nl/patentedkites.html, and check how the new web page will be.

The second part comparing the kites with their patents. And checking their flight qualities is in full swing. I hope to be able to show the results within some months.

 

Start of 
            
 
 
 the Patented 
            Kites 
 web   
    page

   (Fig. 68)

 

 

Wednesday, 26 November 2008

Cutting the sails for the wings and sewing the seems for Oesterle's Dreidecker is not difficult. Sewing two sides of the wings and then just trying and stretching the fabric until the right measurement is found.

 

Tragflach ohne Bespannung  Tragflach ohne 
            
 
     
 
            Bespannung

(Fig. 67 and 68)

 

 

Saturday, 22 November 2008

From all the vertical parts which has to be covered, both sides are covered with paper as described in the building manual. A picture of the back part  (Leitwerk in German) of the body. (Figure 66)

 

Valentine Oesterle's 
            
 
 
 Dreidecker    - 
            Leitwerk

(Fig. 66)

 

 

Saturday, 15 November 2008

The triplane body, Oesterle's Dreidecker, is ready. The question yet is which kind of covering I have to choose, fabric or paper. Both kind of materials are described in the manual and have there own benefits and disadvantages. Paper is lighter than fabric, but it is weaker. It is shrinking when getting very dry. On a hot sunny day in summer it might tear by this. It is also cheaper than fabric. All this is also mentioned in the old building manual. Not mentioned, but really true is that paper is easier to apply to the wings. The horizontal parts which has to be covered are covered with paper.

 

Valentin Oesterle's 
                  
 
 
 Dreidecker  -  
                  Rumpf

(Fig. 65)

 

 

 

 

 

 

 

The lightness is very important in this project while I intent to raise an old 1936 camera with the kite to take 'as it was done' black and white pictures in the historical way.

And while doing this I like to video the whole process in a modern digital way on the same kite.

(I hope everything will work out!)

 

Oesterle made a very simple but ingenious construction. Al the wooden parts are nailed(!) together. And it works out when nailed and bored with care even the square 6x6 mm sticks. The ends of the sticks are bound with yarn to protect against splitting. See figure 64 with one of the wing connections from aluminium.

 

 

Valentin Oesterle's 
            
 
 
 Dreidecker -   Rumpf 
            Detail

(Fig. 64)

 

Knotenblech und 
            
 
     
 
            Schellen   Knotenblech und 
            
 
     
 
            Schellen

(Fig. 62 and 63)

 

 

October 2008

The work on the 'as original as possible' Oesterle Dreidecker project started with sawing the ribs and other parts of frame and wings. There are three sizes of sticks described in the German building manual from 1936: "Wir baue ich mir selbst ein Fesselflugzeug - Dreidecker" from Valentin Oesterle. (How to build my own triplane kite):

 

8 mm for the longerons in the body

7 mm for wings and  ribs in the front of the body

6 mm ribs in the end of the body

 

Very many meters had to be sawn, luckily my father gave some help. But still there was a lot of work to do, before the building could be started.

 

 

 Sawing the 
            
 
     
 
            sticks

(Fig. 61)

 

 

Saturday and Sunday, 26 and 27 April 2008

Two beautiful days at the Zeppelin Museum with a lot of kite friends at the Historical Kite Workshop in Friedrichshafen at the Bodensee in Germany. A lot of great kites were exposed in the front of the museum. The Sellers kite was finished just in time and photographed in the museum, see picture 60.

 

 

Sellers Patented Kite in the Zeppelin Museum, Friedrichshafen, Germany

(Fig. 60)

 

A beautiful shot (fig. 59) from the balcony at the Zeppelin Museum of the launch of a replica of a N-Drachen as used a 100 years before by the daily kite launches at the Bodensee to do the meteorological  observations. The replica is build by Charles Tacheron and is more than two meters high.

 

 

Replica N-Drachen flown from a ship at Friedrichshafen, Germany

(Fig. 59)

 

Thursday, 10 April 2008

The kites doesn't fit anymore in the room. This is not so pretty because all the parts are ready and the adjusting of all the parts together has to be done now.

  

 

Sellers Kite in Workshop

(Fig. 58)

 

Sellers in his Patent description about the coupling rods on which he seems to be particular proud of:

"In this construction the coupling bar 2 is bent between its ends to form an eye 3 and line wire 1 passes along the shank 4, through the eye 3 and is given one or more turns about the eye and then several turns around the shank, then one or more turns at 5 around the line wire, then several turns around the shank back to the eye, then one or more turns at 6 in the eye."  See figures 56 and 57.

 

 

Kite Patent Drawing

(Fig. 57)

 

 

Sellers Patented Coupling Rod

(Fig. 56)

 

 

Wednesday, 2 April 2008

UPS-World Wide brought me yesterday  the patented Fire Bird kite. The kite was still in his original box and must be 40 to 50 years old yet. I could not help it, I had to try this kite in spite of his remarkable age (fig. 55).

 

 

Gayla Patented Fire Bird Kite

(Fig. 55)

 

Flying this kite I had the same experience as with some of the patented kites I build myself. It flew, but not perfect! Maybe the wind was to turbulent this day. The kite flew almost like a fighter kite as be said on the kite box.

 

 

Plastic Kite Box

(Fig. 54)

 

There is a difference between the patent drawings and the kite Gayla Manufactured. See the patent drawings below. This proves that it is not always necessary to follow the patent drawings (fig. 53) as exact as possible by building patented kites. (How much proof do you need to do something......) Check figure 8 on the patent drawing and the photo of this part of the kite below.

 

 

 US Patent 2785870  Kite Construction Detail

(Fig. 53)                                                                                                            (Fig. 52)

 

Monday, 24 March 2008

Several weeks ago I started the building of the US Patent: US 886159, patented April 28, 1908. It is a kite from Mr. Matthew B. Sellers see figure 51. As usual there were no measurements in the patent so measurements have been chosen by careful looking at the drawings in the patent. And by trying to get some good conclusions about the kite measurement by comparing the constructions details by each other.

 

But you can imagine how lucky I got when I came in contact with the Aviation Museum of Kentucky, USA which made photographs of a replica of Sellers' plane available and also his personal notes from 1904 with drawings of the construction details and even a photograph of the first made kite of this type. Special thanks in this to Mr. Philip Baugh and Mr. Dennis Sparks.

 

Now I am trying to finish the building of this kite before April the 28th this year 2008. Because on that date it will be 100 years ago that this kite, called by Sellers Bird Kite model No. 2, was patented.

 

 

Sellers Kite Patent US 886159   Historical Kite 
            
 
 
  
  
            
    
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    
 
    Construction 
    Detail

(Fig. 51)                                                                                                                    (Fig. 50)

  

On figure 50 you can see the wing adjustment hook as drawn at figure 7 on the patent. This hook is placed in the cylindrical tail. Today I finished the fuselage of the kite. The cotton covering of the wings is ready and also the cylindrical tail (fig. 49).

 

Historical Kite Fuselage

(Fig. 49)

 

 

Thursday, 26 February 2008

 

Réplique Cerf-Volant Perrin

(Pic. 48)

 

Before I started the building of the Perrin kite from 1912, I had some thoughts to chance the model in a better shape. See picture 2. But now when I finished the test flights, I am glad I didn't! Only the use of two clothes pegs was enough to get this kite in the air and let it stay there as long as I desired. In his original, beautiful, historical shape. (Pic. 48 and Pic. 46). See the leading edges of the triangle wings for the clothes pegs.

 

 

Sketch Cerf-Volant Perrin  La Revue du Cerf-Volant 1912 Perrin

(Pic. 47)                                                                 (Pic. 46 From La Revue du Cerf-Volant, December 1912, P. 276)

 

 

Monday, 25 February

 

We tested the by Jan Kits improved version of the SOS Brookite, and it indeed flew like a Jan Kits kite. Check the plan on the SOS Kite page. (Not ready yet!)

 

Replica SOS BrooKite

(Pic. 45)

 

 

Only the red and yellow parts are 'original' at picture 45 but the important improvements are almost invisible.

 

 

Monday, 4 February 2008

 

The Dunne kite of Frantzen is ready, most of the bamboo is changed for stiffer ones and now at the third trial it flies very well. (Pic. 44)

 

Réplique Cerf-Volant Frantzen / Dunne

(Pic. 44)

 

The Big One, started building somewhere in 2007, weights almost 5 kilo's and has a span of 4,5  meter!

 

 

Réplique Cerf-Volant Frantzen / Dunne

(Pic. 43)

 

A little dramatically video of the first test flight. I was alone, so I couldn't do everything that had to be done. I even could not get the outer two bridles. So the kite was flying with only one third of the bridle pinned to the ground. Which proofs how remarkable this kite is. It can fly a bit with almost no bridle and with very weak and to thin bamboo sticks. These sticks were replaced later.

 

 

 

Video 7,37 MB  Take your time to download..

 

 

Sunday, 12 January 2008

 

Racke (Around 1900) is still waiting for a nice sunshiny day. In the last months the whole bamboo frame is split into half to get the frame as light as described in the old books where this kite from Belgium is mentioned. (Pic. 42)

 

Réplique Cerf-Volant Racke

(Pic. 42)

 

 

Picture 41 is taken at a test flight some months ago.

 

Réplique Cerf-Volant Racke

(Pic. 41)

 

 

Sunday  09-12-2007

 

Not the most beautiful kite, but designed as it is as a good flyer, just fun to fly: The Potter Diamond Kite. Almost build as described in the Monthly Weather Review. But this time build as a light wind kite with a paper covering on light poplar wood. (Pic. 39 & 40)

 

Replica Potter Weather Bureau Kite

(Pic. 40)

 

 

Replica Potter Weather Bureau Kite

(Pic. 39)

 

Detail of the notched strut (Pic. 40)

 

 

Historical Kite Construction Detail Potter Weather Bureau Kite

(Pic. 40)

 

Guests from 30 km/h  - 18 mph are to much for the poplar light wind frame. See the deformation of the frame at picture 39.

 

 

Replica Potter Weather Bureau Kite

(Pic. 39)

 

 

Sunday  25-11-2007

 

First test flight of the whole size Ickx kite ended in barbed wire. But the second and others were a great success. Only some adjustments to the bridle have to be done yet. (Pic. 38)

 

 

Réplique Cerf-Volant Ickx

(Pic. 38)

 

 

Réplique Cerf-Volant Ickx

(Pic. 37)

 

 

Big kites belong in the air, but the problem is, you have to build them at home. (Pic. 37)

 

 

Tuesday  23-10-2007

 

Today I broke my personal altitude record with a simple somewhat heavy winged triangular box kite (Pic. 36) constructed as if it was a toy kite. Dimensions: 160 cm. wide, 117 cm. high, 390 g. weight.

We had a 4 Bft. today and it was big fun with simple kites. I think there are two kinds of kites: Kites you like to make, test and experiment with and another kind of kites for flying them with great fun and no problems!

 

Winged Box Kite

(Pic. 36)

 

 

Sunday 23-09-2007

 

The Hirondelle doesn't still fly very well. Every adjustment has been tried out, also a second Hirondelle has been made (Pic. 33), with the same results. The latest idea now is a modification of the frame, see pictures 34 (before modification) and 35 (after modification). With this modification the kite gets his wings somewhat higher and in a better shape. It also looks more like the picture shown in the article in Le Revue du Cerf-Volant, July 1912 by V. Aston, where this kite comes from.

 

 

Cerf-Volant Hirondelle          Cerf-Volant Hirondelle

(Pic. 34 and 35)

 

The white swallow kite (Pic. 33) has his wings and major part of the body cut out of one piece of cloth, as described in the article from 1912. A more open cloth has been used to give the kite more stability, but it wasn't enough as you can see at picture 33.

 

 

Cerf-Volant Hirondelle

(Pic. 33)

 

 

Saturday 25-08-2007

 

Its a good thing: taking as much pictures as you can during test flying. Afterwards at home you see things you didn't see at your flying field...

Maiden test flight of the Hirondelle, 1912. A bird kite (swallow) which has been flown 2000 m. high once. Our record this particular day: almost 20 meters!

 

 

Cerf-Volant Hirondelle

(Pic. 32)

 

 

The Hirondelle with al the adjustment lines untied (Pic. 32) has nice shaped wings, but doesn't fly very well...

 

 

Saturday 21-07-2007

 

Third test flight of the kite of the Ickx brothers. Not enough wind... no real flight.

 

 

Cerf-Volant Ickx

(Pic. 31)

 

The only picture taken some seconds before the front wing stick broke. (A little sharpened picture 31.)

 

First thoughts on the test results:

-          Quick raiser (We pulled the line by running as an authentic kite flying child!)

-          Stable kite

-          Small wind range

-          But strong puller, when the kites catches some wind (As described by the Ickx brothers.)

-          This heavy half size model needs almost 5 Beaufort (Densité of this kite: a little more then 0,6)

-          The whole size one, which is under construction, must be able to have a better practice.

-          This kite has absolutely no aero dynamical wings, the wings are as flat as possible.

 

Construction detail from one of the small wing spreader sticks. (Pic. 27 - 30) The stick on his place at picture 26.

 

 

Construction Details Historical Kite Construction Details Historical Kite Construction Details Historical Kite Construction Details Historical Kite

(Pic. 27 - 30)

 

 

Construction Details Historical Kite

(Pic. 26)

 

 

Thursday 12-07-2007

 

What more do you need...?

 

 

Vliegers maken bouwen van papier en bamboe prikkers. Kite Building, Drachen bauen, vliegers maken bouwen

(Pic. 25)

 

 

20 Minutes work and there it is: a real Bell tetrahedral kite, made of barbeque pins (bamboo), rubber bands and some pieces of rice paper.

 

 

Papieren vlieger, paper kites, Drachen aus Papier, Cerf-Volants

(Pic. 24)

 

But there seems to be some relation between time spent building your kite and stability in the end...

 

 

Sunday 29-04-2007

 

The improved Irvin kite has been tested and the results are very good! It can even fly (better!) without a tail. The improved shape of the front sail of the kite,  has more similarity to the drawings in the patent.

Irvin before modification:

 

 

Kite experiments with paper kites

(Pic. 22)

 

Irvin after modification:

 

 

Kite experiments with paper kites

(Pic. 21)

 

 

Friday 27-04-2007

 

Although we had to coop with the usual problems (Pic. 18) when flying experimental paper kites, in the end we succeeded to take good pictures of the paper version of the patented kite from Mr. Holland. (Pic. 20) See how the principals of this kites works: http://www.firstkites.nl/m7.html

 

 

Kite experiments with paper kites

(Pic. 20)

 

The usual problems with experimental paper kites. (Pic. 18)  A difficult moment: the principle of the patent doesn't work for some seconds. (Pic. 20)

 

 

Broken Kite          Kite experiments with paper kites

(Pic. 18 & 19)

 

Sunday  22-04-2007

 

Kite flying on top of Germany. (Pic. 17)

Very rarely: Kite flying on the glider airfield 'Wasserkuppe' during the International Historical Kite Workshop 2007. Three new built historical kites, from left to the right: Roloplan, Dahl and a Pearson Roller.

 

 

Drachen fliegen über Wasserkuppe

(Pic. 17)

 

Some children with basic kite flying between all the historical kites, the real thing... (Pic. 13 - 16)

 

 

 Drachen fliegen über Wasserkuppe    Drachen fliegen über Wasserkuppe

(Pic. 13 - 16)

 

The workshop kite from Gotlob Espenlaub in its origin environment. (Pic. 12)

 

 

Drachen fliegen über Wasserkuppe

(Pic. 12)

 

 

March - April 2007

 

Nothing special, still working on a bigger Frantzen (See Saturday 24-02-2007). This one will be in black cotton. Nothing special, only bigger kites need more ours sewing...

 

 

Kite Building, Drachen bauen, vliegers maken bouwen  Kite Building, Drachen bauen, vliegers maken bouwen

(Pic. 10)                                                                                         (Pic. 11)

 

In the meanwhile on sunny Saturdays, some test flying and adjusting on other kites is be done. For instance to decrease the flapping effect of the sail of the Dahl kite (pic. 9) with keeping the principle working of the kite in mind...

 

 

Kite Building, Drachen bauen, vliegers maken bouwen

(Pic. 9)

 

 

Saturday 24-02-2007

 

"Etude pour une cerf-volant", wrote Lucien Pierre Frantzen above  his sketches in 1914. Today I had a perfect second series of test flights and it felt like a symphony! Everything was perfect, the weather, the wind and most of all the kite: half size model #76, span: 230 cm. (Pic. 8)

 

 

Vlieger foto

(Pic. 8)

 

 

Saturday 17-02-2007

 

First flight of Génesis. (Pic. 7) Four pieces straw, an orange wrapping paper and very little glue, that was all. Lounged from a playing field between houses one stick broke when it got to high and caught the 'full' 2 Beaufort. But it still was capable of flying!

Surface: 0,0925 cm², span: 37 cm, length: 115 cm, weight: 4 g.

('Génesis' is the brand of the oranges which were covered with the paper.)

 

 

Papieren vlieger, paper kites, Drachen aus Papier, Cerf-Volants     Papieren vlieger, paper kites, Drachen aus Papier, Cerf-Volants

(Pic. 6)                                                                                             (Pic. 7)

 

 

Friday  6-02-2007

 

Third test flight of the Kurkjian. Everything is working! (Pic. 5)

 

 

Kites in the air

(Pic. 5)

 

 

Sunday 21-01-2006

 

Starting again (after the first test flight at 01-10-2006) with the Frantzen/Dunne project: Adjusting the half size model #76. (Pic. 2-4)

 

 

Kite Building, Drachen bauen, vliegers maken bouwen

(Pic. 4)

 

 

Kite Building, Drachen bauen, vliegers maken bouwen

(Pic. 3)

 

 

Kite Building, Drachen bauen, vliegers maken bouwen

(Pic. 2)

 

 

Saturday  20-01-2007

 

Second test flight of the Kurkjian. Some problems with the bridle point. (Pic. 1)

 

 

Testing kites

(Pic. 1)

 

previous page /

 Copyright   ©   by Jan Westerink - Last update: 01-10-2010